Historien bag de ikoniske højtalere

”Det begyndte med skulpturelle, afrundede former, med anatomiske konturer. Objekter til at inspirere en forbindelse til musik. En forbindelse designet til at levere en overlegen lydkvalitet i forhold til de konventionelle rektangulære kabinetter. Her var genstande, der udtrykte en ny måde at lytte på – med dine øjne såvel som dine ører.”

Simon Ghahary, Designer.

Den spæde start

I 1991 blev den første MNP-prototype skabt af Simon Ghahary og Lawrence Dickie, ved hjælp at genbrugte højtalerkomponenter. Dette banede vejen for en ny og revolutionerende måde at designe højtalere på, og satte desuden tydelige spor i højtalerens historie. Designeren, Simon Ghahary, har sidenhen fået en meget høj status indenfor højtalere.

Visionen omkring ”shaping sound” blev repræsentativ for Simon Ghaharys ønske om at skabe et nyt, unikt design, hvor form følger funktion for at transformere og optimere lydoplevelsen sammenlignet med traditionelt højtalerdesign. De skulpturelle kurver vidner om et eksperimenterende og fantasifuldt bud på design, et ønske om at bryde med traditionen og skabe noget nyt inden for æstetik og lyd.

Højtaleren der startede det hele, er den ikoniske MNP, som i dag er kendt for sit unikke design. Den første MNP blev færdigproduceret og solgt i 1995. På dette tidspunkt var produktion og antal medarbejdere minimal, og der blev i første omgang kun produceret 4000 stk. Der var altså tale om et relativt eksklusivt produkt, og prisen på 12.000 kr. pr. stk. var også derefter. I den spæde start blev højtalerne solgt under brandnavnet BlueRoom, men er sidenhen blevet kendte under navnet Scandyna, som også er navnet højtalerne bliver solgt under i dag.

Scandyna overtog produktionen i 1998 og efter nogle ændringer i produktionen, kunne prisen sænkes så den var mere overkommelig, og flere derfor kunne købe produktet. Det er desuden også her, at der bliver tilføjet flere farver til sortimentet. Sidenhen kom nye varianter til.

Kunst møder funktionalitet

Simon Ghaharys mål var at bryde det traditionelle og skabe en modsætning til de ”firkantede kasser” som blev fremstillet på baggrund af funktion. Højtalerne er blevet designet som en form for kunst, hvor form følger funktion. Selvfølgelig skulle det tekniske være on point, men der blev lagt mere vægt på højtalerens udseende, der netop skulle bryde normen indenfor design.

MNP’s design er i dag 30 år gammelt, men er stadig lige så tidløst og moderne. I tidens løb er forbedringer blevet lavet, ligesom der er tilføjet nye versioner for at følge med tiden. Se den nyeste MNP HER.

Erhvervskunde?

Velkommen tilbage

Log ind i Scandyna Kundeklub. Hvis du ikke har en konto, kan du .

Erhvervskunde?

Spar 10%

Tilmeld dig vores gratis kundeklub

Du finder rabatkoden under din konto, mens du også tilmelder dig for at få eksklusive tilbud, ugentlige nyheder og meget mere.

Kundeklub popup DK
*Valgfrit , indtast din fødselsdato for at modtage særlige tilbud

Erhvervssalg

Forretning, restaurant, kontor m.v.

Kundeklub popup - B2B DK